Juan José Díaz Guerrero 

“Yá llegó’l cura. Que pasen p’allá’l tambor y la cacharra”. Asocedió na fiesta de la Virxe de Ventaniella, nel conceyu de Ponga, y foi la única vegada que yo sentí da-y importancia al tambor dientro de la so pareya tradicional cola gaita.

Oise davezu dicir “una pareya de gaita”, “que vienen los gaiteros” y namás delles veces “gaita y tambor”. Pero dende lluéu, ye raro oyer “tambor y gaita”.

Ello ye, camiento, porque’l tambor (la percusión en xeneral) entendióse como acompañamientu de la música de verdá, de la melodía. Nesa creencia me crié yo: cuando diba apuntame a clas na Escuela de Música del Conceyu de Piloña, au s’impartíen lleiciones de gaita y tambor, tola xente al mio arrodiu dixo: “apúntate a gaita, que polo menos vas ser quien a tocar solu, non como’l tambor, que ye namás que p’acompañar…ye más simple que la gaita”. Supongo que d’esos esquemes surdieron tamién les primeres bandes de gaites.

Valiónos a los asturianos salir pel mundo y conocer otres formes de trabayar y otres formes de valorar la música tradicional. Les más de les veces l’espeyu foron les otres naciones celtes, coles sos formaciones de gaita y percusión bien consolidaes, anovadores y perbién valoraes na sociedá. Nesi sen, siguen siendo un espeyu nel que mirase.

Tamién nos valió qu’ente los nuestros percusionistes hubiere xente concienciao y reflexivo, col convencimientu de que la cultura d’un pueblu nun ye solo arqueoloxía, sinón que ye un sistema vivu. Vivu y conectáu con otros sistemes de mou que tola cultura d’un llugar pue adautase pa dar bayura a la propia.

Ente ellos ta, ensin dubia, Juanjo Díaz Guerrero. Ye anguaño un de los grandes de la percusión d’Asturies. La so inquietú por ameyorar, el trabayu autocríticu y’l so perfeicionismu tuvi la oportunidá de conocelos de primer mano hai yá unos añinos, cuando compartimos xera na banda de gaites y él s’enfotaba, incansable, n’evolucionar les estayes de percusión. Tamién compartimos xera en dalguna folixa, pero d’eso nun han quedar documentos escritos…

Non solo yo; LaKadarma tienlu como exemplu. Porque ta consiguiéndolo. Ta consiguiendo con trabayu seriu y creatividá, da-y puxu a la cultura musical d’esti país.

Con abondo trabayu ente manes, pero siempre accesible… preséntovos a Juanjo.  

Juan José Díaz Guerrero, más conocíu nel ámbitu musical como Juanjo ye un de los percusionistes más polivalentes del panorama asturianu. Ye llicenciáu en Percusión pol Conservatoriu Superior de Música del Principáu d'Asturies, teniendo como profesores a Julio Sánchez-Andrade, Fernando Arias, Chema Fombona o Rafael Casanova, y algamó la calificación de Matrícula d'Honor nel so Conciertu Fin de Carrera.

Juanjo entamó nel mundu de la percusión tradicional de la mano de Manuel Durán pa continuar formándose con Javier Tejedor. Formó parte de la Banda de Gaites La Raitana, cola que fexo dos trabayos discográficos anque tamién collaboró con otra montonera d'elles, como Villa de Mieres, Tabladar, Fonte Fuécara o Conceyu de Siero.

Tien recibío clase en numberosos cursos y talleres con percusionistes como Manel Ramada, Carlos Carli o Jorge Rossy entre otros.

Les sos collaboraciones van dende les Bandes de Música (Ciudá d'Uviéu, Candás, Mieres, Tinéu, Pola de Siero), orquestes sinfóniques (JOSPA, CONSMUPA, OCAS), coros y grupos de teatru.

Rescampla especialmente el so trabayu como percusionista en grupos de música tradicional y folk, como son La Bandina, Tejedor, Cerezal,- grupu col que gana l'AMAS al Meyor Discu Folk 2014-, Asturiana Mining Company, Borja Baragaño, Anabel Santiago, Celso Díaz, Rubén Alba Trio o la bandina tradicional El Koku la Manzana, agrupaciones toes elles de les que ye componente n'actualidá.

Amás tien collaborao con otros grupos como Blima, Esther Fonseca, Los Llanzones, Duerna, Pandereteres de Fitoria, Tarañu o Degañan's.

Anguaño ye profesor de percusión y batería na Escuela de Música de Corvera. Anteriormente impartió clase nes Bandes de Gaites La Raitana, Villa d'Avilés, Mieres del Camín y La Viga Travesá, de les que foi director de percusión, asina como nes Escueles Municipales de Música de Nava, de Piloña, la E.M.T. La Quintana (Xixón) y la E.M.T. de Morea (Ayer).

Dende xunu de 2014 ye endorser de la marca asturiana de caxones Ixuxú.

Tamién nesi añu recibe'l Premiu de Percusión Tradicional Manegueru de Nava qu'otorga'l Conceyu de Nava en reconocimientu a la so carrera musical.


- Enantes de nada, norabona pol premiu AMAS d’esti añu (Meyor discu folk por “Camín” de Cerezal). Gracies por colaborar con nós Voi facete la primer entruga: ¿Cuálos foron los tos últimos proyeutos, aparte del trabayu con Cerezal?

Munches gracies. La verdá que somos un grupu mozu, llevamos tocando xuntos poco más d’un añu, y que nel nuestru primer trabayu de llarga duración tengamos un reconocimientu como esti, préstanos munchísimo y llénanos d’enerxía pa siguir trabayando.

No personal tengo la suerte de qu’abondos grupos cuenten conmigo pa facer les percusiones, aparte del discu de Cerezal, collaboré n’otros discos (Borja Baragaño, Celso Díaz, Banda de gaites El Trasno, Anabel Santiago, Banda de gaites de Llangréu). L’añu pasáu pudi tocar con más de quince agrupaciones distintes: grupos folk, bandes de gaites, de música, orquestes, coros, y facelo amás de per Asturies, pel estranxero (Bretaña, Escocia, Alemaña, Suiza, China). La verdá ye que nun me puedo quexar porque amás puedo compaxinar esto coles clases de percusión na Escuela de Música de Corvera, onde tengo 29 alumnos.


-¿Tienes dalgún proyeutu pendiente agora que quieras contanos?

Pendiente creo que non muncho. Gustaríame poder retomar (nun futuru llonxanu) el trabayu de fin de carrera que fici; yera rellacionáu cola percusión tradicional. Por tiempu, la verdá que me quedó más como un bocetu que como’l trabayu final que tenía na cabeza, pero agora mesmo toi centráu n’otres coses y eso téngolo aparcao, pero non olvidao.


-¿Tas venceyáu agora a dalguna banda de gaites? ¿A cuála/cuáles?

Dende fai dos años nun toi venceyáu a nenguna banda. Sí que collaboro o collaboré con dalguna: Xiranda, El Trasno, LaKadarma, Fonte Fuécara, pero más como músicu (percusionista) acompañante que como miembru de la seición de percusión.


-¿Cómo entamasti nel mundu de la percusión? Cuéntanos los tos oríxenes.

Pues soi un percusionista de vocación temprana, pero de formación tardía. Siempre quixi tocar la batería pero en Nava nun había clases, ¡¡nin bateries electróniques!! Que nun pisu diba ser un puntu a favor (ríse). Pero con 17 años, un día falando con Jairo (D.E.P), acababa de facese una banda de gaites de Nava y L’Infiestu, La Raitana. El entamara a gaita y comentóme que daben clases de tambor y decidí apuntame. Metanes esos años pudi recibir clases de Flavio, Manolín (Durán) y Javier Tejedor, pero siempre viéndolo como aproximación pa poder tocar la batería nun futuru. Entós emprimé a escuchar música folk y vi lo inmensu que pue llegar a ser el campu de la percusión (bodhran, djembé, darbouka, caxón, congues...) y entamé poco a poco a investigar, matriculéme en Conservatoriu d’Uvieu y fici’l Superior. Ahora equí toi, afincáu en Lieres.


-Falando yá de bandes, ¿ paezte qu’hubo variación na forma d’entender la percusión nes bandes de gaites asturianes nos últimos tiempos?

Esta ye una entruga de fácil rempuesta: sí, y muncho. Cuando yo entamé a tocar, les bandes de gaites que teníen caxes d’alta tensión yeren minoritaries y la percusión cuasi se vía como dalgo de relleno, les seiciones de percusión teníen poco pesu dientro de les bandes de gaites. Agora yá ye una parte mui importante y que se trabaya muncho, la xente tien una técnica perbona y hai bandes que faen coses d’una calidá brutal; nun entro nos estilos escoyíos, eso ya ye un tema de gustos personales.


-¿Cuálos son los tos referentes na percusión? ¿Y na percusión de les bandes de gaites?

Eso de referente suena a modelu a siguir y nun me gusta muncho’l términu. Diría “percusionista que me marcó”, entós salme’l nome de Fernando Arias. Tuvi la suerte de recibir clases d’elli en conservatoriu y quedóme claro que nun fai falta salir d’Asturies pa ver percusionistes TOP (como diz un guitarrista que toca conmigo). Tien una téunica y musicalidá increíbles, pue tocar una montonera d’instrumentos de percusión y facelo n’estilos bayurosos (ye’l percusionista principal de la OFIL, pero toca jazz, folk...) y too dexando un sellu personal, qu’eso pa min ye mui importante. Amás de ser un téunicu de soníu-grabación brutal.

Dientro de les bandes de gaites, Jim Killpatrick. Llevaba tocando un añu y mediu y coincidimos nel festival de Guingamp. Fue la primer vez que vi en direutu tolo que podía llegar a facese con dos baquetes y una caxa.


-¿Tien cabida’l tambor tradicional en banda, más p’allá de l’anécdota?

Claro que sí. Munches bandes lu usen como percusión principal, non como anécdota. N’Asturies, como en tolos llaos, adoptóse la caxa d’alta tensión como instrumentu principal y la mayoría de les bandes la usen, pero esto nun quier dicir que si nun lo faes asina yá nun moles. La caxa tien unes cualidaes/defectos y’l tambor otres; ye decisión de la banda qué estilu/sonoridá quier tener.


-Falando del tambor, crees qu’hai una escuela bien formada de tambor asturianu, o eches en falta más recursos pal desarrollu del instrumentu?

Enantes dixi que la percusión nes bandes de gaites evolucionara en positivo, y creo qu’esto repercutió de mou negativu nel tambor tradicional. La téunica pa tocar la caxa ye bien distinta al tambor: dende’l mio puntu de vista cuando s’entama a tocar el tambor, l’alumnu debiera ser aniciáu col tambor tradicional (aprender a tocar en pareya, pal baille), pero suel trabayase direutamente con otres téuniques, pensando más nesa persona como un futurible percusionista pa la banda de gaites. Indireutamente creo que nesi aspeutu, nós mesmos tiramos piedres enriba’l nuestru teyáu.

Tampoco ayuda la mentalidá de que cualquiera pue tocar el tambor. Toi fartu de ver xente qu’aprende a garrar les baquetes (a vegaes nin eso) y yá ta faciendo bodes pel branu como un llocu; un toque pa la xota, otru pa muñeira y a dar vueltes… Eso nun ye tocar el tambor tradicional. Si aprendo a tocar cola gaita el Ringo Rango y Tormaleo, nun soi gaiteru. Como percusionista faiseme igual de pesao escuchar a dalgunos “tamboriteros”, como que me escuchen a min tocar tol día eses dos pieces cola gaita.

Creo que col tambor tradicional, diéronse pasinos p’atrás.


-Tuvi la oportunidá de sentite falar en dellos foros y paez que tienes un sentimiento de crítica haza los estudios superiores de percusión nel conservatoriu. Fálame d’esti tema. ¿Qu’aspeutos crees que fallen? ¿Qué propones p’ameyoralos?

La mio crítica nun ye cola percusión clásica nin muncho menos. Cuando m’escuchasti falar (criticar) foi col Superior de Gaita. Pero bono, voi a intentar exponer la mio idea bien pa que nun se me malentienda.

Soi’l primeru que quier unos estudios reglaos y una titulación superior pa la gaita, pero tamién pa la percusión tradicional, la tonada (y variantes), el curdión diatónicu, etc. Creo que lo interesante sedría crear un “conservatoriu” de música tradicional, onde les asignatures complementaries a la d’instrumentu foran iguales que les d’un conservatoriu (harmonía, análisis, pianu complementariu, hestoria, música contemporánea...) pero qu’estes tuvieran venceyaes a esti estilu de música y les sos particularidaes. Igual qu’existen especialidaes de Jazz o d’otros estilos, facelo cola música tradicional. Dempués de 10 años que pasé ellí, creo que’l conservatoriu actual nun ye’l sitiu afayadizu. Respétasenos como instrumentistes pero non como cultura musical.

Amás, que tal como tienen fecha la programación de Grau Mediu, nun veo material didáuticu abondo, a día de güei, pa poder facer el Superior. Tengo a disposición del que lo pida la programación y la cantidá de materia que tuvi que preparar p’acabar el Superior de percusión.


-Prestaríame (fáigolo siempre a los mios entrevistaos), qu’escoyeras un percusionista, un grupu/banda y un discu que te paezan imprescindibles de conocer.

Buff… voi utilizar otra vuelta’l métodu de los que me marcaron.

Percusionista: Trilok gurtu. Llevaba mui poco tiempu metíu nel mundu de la percusión y cuando escuche lo qu’esti home podía facer... brutal.

Grupu: Bela Fleck & the flektones. Vilos nel Festival de Jazz de San Sebastián y ye’l meyor direuto que vi na vida.

Discu: Live at the Blue Note de Michael Camilo. La primera vez que se me rayó un cd de tanto escuchalu y movelu de casa pal coche.


-Pa dir finando, espóngote una entruga que fizo l’actriz María Cotiello pal nuestru siguiente entrevistáu, ensin saber que yeres tu: “¿Cuál ye’l son que más te presta sentir tocáu por una banda gaites?”

Siempre digo que’l primer tema que m’alcuerdo d’escuchar d’esti estilu de música y que me fizo querer ser músicu, ye la versión de Felpeyu del tema Llevántate, neña. Ye un tema que me presta munchísimo escuchalu en cualesquier tipu de formatu, y hai dalguna versión de banda gaites mui bona.


Si quies, tu tamién pues dexar una entruga, que contestará’l próximu entrevistáu. Gracies fonderes, Juanjo. Foi un placer.

La entruga sedría esta: ¿Alcuérdeste de cuála foi la canción que fizo sentir en ti la necesidá de ser músicu/a?

¡Gracies a vosotros! ¡Un abrazu! Ta lluéu.