por Nadal Ceñal Ordóñez
Toos sabemos que los instrumentos de percusión tóquense golpiándolos con maces o baquetes. Pero, ¿qué ye lo qu'influye nel so soníu?
Centrándonos nos instrumentos de membrana, nellos influye'l so diámetru y profundidá, los utensilios emplegaos pa percutilos, el material del que tan fechos y, sobre too, los parches y la so afinación.
Hay delles téuniques p'afinar los parches. La meyor ye aquella que se gana cola esperiencia. Yo suelo afinalos de la mesma forma qu'afino los de la batería, en base a como m'encamentó Jorge Cambareli: pensando na física. Dao que ye la mio materia prefería, préstame abondo afinar pensando nesti métodu.
LOS TIMBALES
Imaxinemos agora que tenemos qu'afinar un timbal. Lo primero que fadremos sedrá apretar tolos torniellos de los parches cola mano hasta que nun se puean apretar más emplegando los deos. D'esta posición vamos partir pa l'afinación. Vamos intentar buscar un llugar abiertu pal procesu (el timbal va utilizase n'esteriores básicamente) pa evitar resonancies esternes. Entós pondremos dalgún tipu de sordina o apoyaremos el parche baxeru sobre un elementu qu'impida la so vibración (un coxín, por exemplu).
Entamaremos a tensar tolos torniellos siguiendo un orde que trate de repartir la tensión per tol aru pa nun provoca-y deformaciones. Ye dicir, nun vamos apretar los torniellos de forma siguía o consecutiva, sinón buscando la meyor manera de que l'aru tensor “baxe” nun solu bloque y non por trozos. Hai cantidá de diagrames esplicativos pa esto, pero yo solo recomiendo emplegar la lóxica y nun ceñise a un guión y memorizalu.
Pa buscar l'altura que queremos pal timbal podemos usar un afinador o facelo d’oreya y veremos que'l timbal suena ensin cuerpu. Esto débese a qu'impidimos la vibración del parche baxeru (resonante), cuya misión ye definir la duración de les ondes que produz el parche cimeru (batidor).
Agora tenemos que pensar na física y establecer un símil comparativu. Vamos imaxinar que tenemos una cama llástica con una persona saltando nella. La tela de la cama llástica sedría'l parche y la persona sedría una onda sonora. Si nun tenemos tensión na cama llástica, la persona nun rebota (la onda estínguese rápido). Si tenemos poca tensión, la persona va rebotar, pero non muncho (la onda va durar dalgo más y va tener más presencia). Cuando la tensión alcanza ciertu nivel, la persona xube hasta'l puntu más altu (la onda dura'l máximu y tien la so máxima presencia), pero cuando tensamos más, la persona rebota muy poco (la onda vuelve a durar menos).
¿Qué tensión ye l'adecuada? Esa ye mui bona pregunta. La respuesta ye “depende”. Si queremos tocar al aire llibre y sin microfonía, va interesanos tener la mayor presencia posible del soníu. Si queremos tocar n'interiores, va interesanos tener menor presencia pa nun aturdir a los oyentes. Ya que una banda de gaites suel tocar n'esteriores, vamos buscar esa tensión que nos permita una mayor resonancia nel timbal, siempre y cuando seya lo que busquemos (pue ser que, daes les característiques de ciertu timbal, esti yá tenga suficiente presencia).
El parche baxeru vamos tensalu d'alcuerdu a la resonancia que busquemos. Pa ello, tenemos que lu tensar y probar el so soníu hasta que demos con ella.
Por último, ye conveniente volver a comprobar el tonu del timbal col afinador o d'oreya y dar un últimu repasu al parche batidor nel casu de que'l tonu nun fuera'l buscáu.
Nel nuestru casu, los timbales tan afinaos, de más agudu a más grave, de la siguiente forma: do, la, sol y fa. D'esta manera, contamos cola tónica (do), subdominante (fa) y dominante (sol) amás de la supertónica (la) de la tonalidá de do mayor, qu'a su vez son, respectivamente, el V, I, II y III de la tonalidá de fa mayor, dos de les más emplegaes pola banda.
Esto ufre una gran riqueza sonora al dividir los toques entre los diferentes timbales.
EL BOMBU
L'afinación del bombu ye abondo más cenciella. Como los dos parches son batidores y resonantes dependiendo del momentu, deben afinase dambos a igual tonu (como si afináramos dos batidores).
D'alcuerdu cola mecánica d'ondes, pue ser que te preguntes ¿nun resultará'l soníu mui muertu y apagáu? Daes les grandes dimensiones del bombu, la so gran caxa de resonancia contrarresta esi efeutu, asina como la mayor superficie del parche.
El bombu de LaKadarma ta afináu en do, al igual que les gaites de la banda.
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